Γραφίστρια – Graphic Designer
Γραφίστρια – Graphic Designer
Το θέμα που θίγεται στο παρόν άρθρο αφορά την χρήση των εικόνων στην εκπαίδευση και αναλύει με τεκμήρια τους λόγους για των οποίων οι μαθητές που μελετάνε με τη βοήθεια εικόνων φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματικοί από τους μαθητές οι οποίοι μελετάνε δίχως την χρήση αυτών.
Εισαγωγικά, να τονίσουμε ότι κατά την διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός επιχειρεί να μεταδώσει πληροφορίες και να μεταλαμπαδεύσει αξίες μέσω λέξεων.
Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνες, αυτή η μέθοδος φαίνεται να μην είναι εν τέλει τόσο αποτελεσματική σε όλες τις περιπτώσεις. Η λεκτική μέθοδος τείνει να μη λειτουργεί πάντοτε τόσο καλά και η μελέτη απλών τυπωμένων αράδων σε ψυχρά σχολικά εγχειρίδια μοιάζει ακόμα χειρότερη.
Η έρευνα του Mayer φανερώνει ότι οι μαθητές οι οποίοι λαμβάνουν είτε ακούγοντας, είτε διαβάζοντας πληροφορίες που προέρχονται μονάχα από λέξεις, εκδηλώνουν ανικανότητα στο να θυμούνται λέξεις-κλειδιά και αντιμετωπίζουν δυσκολία στο να κάνουν χρήση των πληροφοριών αυτών.
Αντίθετα, η έρευνα αυτή, υποδεικνύει πως ο συνδυασμός λεκτικής πληροφορίας και αντίστοιχου οπτικού υλικού, ενισχύει ιδιαίτερα την κατανόηση των μαθητών, ακόμα και των πιο αδύναμων. Συνεπώς η χαρτογράφηση μεταξύ λέξεων και εικόνων είναι αναγκαία, ειδικά όταν πρόκειται για κατανόηση πιο απαιτητικών θεμάτων, όπως θέματα με επιστημονικό περιεχόμενο.
Μια άλλη έρευνα, αυτή των Dechsri, Jones και Heikkinen, αναφέρει αποτελέσματα ενός πειράματος κατά το οποίο δόθηκαν οδηγοί εργαστηρίου και διαγράμματα στους μισούς φοιτητές ενός εργαστηρίου και εγχειρίδια χωρίς καθόλου εικόνες στους άλλους μισούς.
Οι φοιτητές που μελέτησαν με τα διαγράμματα και τους οδηγούς εμφάνιζαν πιο θετική στάση απέναντι στην εργαστηριακή εργασία και επιπλέον απέδιδαν καλύτερα από τους υπόλοιπους.
Η έρευνα του Mayer επιστρέφει με σκοπό να επιβεβαιώσει τα αποτελέσματα του πειράματος αυτού και να τα δικαιολογήσει με την απόδειξη ότι: ο άνθρωπος έχει δύο ξεχωριστούς τρόπους να βρίσκει πληροφορίες στη μνήμη του και για αυτό τον λόγο οι μαθητές θα θυμούνται και θα επεξεργάζονται υλικό καλύτερα, αν το κωδικοποιήσουν και λεκτικά και οπτικά.
Πέρα από όλα αυτά, η χρήση των εικόνων στην εκπαίδευση έχει και άλλες διάφορες σημαντικές λειτουργίες όπως:
Βέβαια, η χρήση των εικόνων θα πρέπει να γίνεται με προσοχή διότι αν το πλήθος τους είναι μεγαλύτερο από όσο χρειάζεται και το περιεχόμενο τους είναι πολύπλοκο, τότε η λειτουργικότητά τους καταστρέφεται και ο ρόλος τους αντιστρέφεται ολοκληρωτικά: πλέον οι εικόνες παρεμβαίνουν στην διαδικασία της μάθησης.
Συμπερασματικά, η οπτική χαρτογράφηση της λεκτικής πληροφορίας είναι απαραίτητη για την ισχυροποίηση του συνδυασμού «λέξεις-εικόνες», εφόσον όμως συμβαίνει με λιτότητα και μέτρο. Οι συνοδευτικές εικόνες οφείλουν να είναι όσες χρειάζονται, εκεί που χρειάζονται, με περιεχόμενο λιτό και περιεκτικό.
Copyright © 2023. This site and its content was designed by Natalia Kokosi. All Rights Reserved.